Dag 15: West Yellowstone (Yellowstone National Park)

5 september 2012 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Hiep, hiep, hoera, Judith is jarig!!!

Als ik wakker wordt mag ik eindelijk Judith feliciteren met haar 55e verjaardag. Cadeau moet ze nog even op wachten, maar ik maak het ontbijt vandaag wel. Na gedoucht te hebben ga ik bij de receptie langs, want sinds gisterenavond hebben we geen internet meer. Dat betekent dat ons reisblog niet kon worden bijgewerkt. Even de router resetten en alles doet het gelukkig weer. De felicitatie voor Judith stromen gelijk binnen, als het internet weer werkt. Leuk voor haar.

Judith krijgt bericht dat Edith en de moeders proberen te bellen, maar dat het niet lukt. Dan belt ze zelf maar, via Internetcalls weer gratis. Ze praat met de moeders en met haar zus, terwijl ik de broodjes voor het ontbijt klaar maak. Ook Jordy en Sylvana bellen via FaceTime om hun moeder te feliciteren. Via de mail heeft ze een kaart van Laura en Fred gehad en van Mable & Jan en Astrid & Alex en de kids, zijn er felicitaties via het reisblog. Ze zijn haar niet vergeten!

Wat later dan gepland (vanwege de telefoontjes) gaan we om 09:20 uur op pad. Het is een half uurtje rijden naar het Yellowstone National Park en voor we naar binnen gaan halen we koffie bij Mac Donalds. Daar doen we gelijk nog een filmpje van gisteren uploaden. Het verslag met de foto’s waren vanochtend in de hotelkamer nog gelukt. Zo zijn we weer helemaal bij!

Het weer is frisjes, de zon wil er nog niet echt door komen, hopelijk wordt het wel wat warmer vandaag. Het is best druk bij de ingang van het park, daaruit blijkt wel hoe populair het is. Yellowstone National Park is het grootste park in Amerika en heeft een oppervlakte van ruim 8.900 vierkante km.

We nemen de westelijke route die ons langs een serie geisers en watervallen brengt. Als eerste gaan we naar Fountain Paint Pot en onderweg stoppen we op één van de vele parkeerplaatsjes om van de omgeving te genieten. Er wordt hier erg veel aan ‘vliegvissen’ gedaan, waarbij de visser veelal tot zijn bovenlijf in het water staat en met een soort werphengel zijn visgaren heen en weer gooit over het water. Leuk om te zien, maar ik heb niemand wat zien vangen.

Als we even later verder gaan komen we een bizon tegen. Wat een groot beest is dat, zeg. Daar moet je geen ruzie mee krijgen. Een goed begin om gelijk al een beest in het wild aan te treffen, hopelijk volgen er nog velen. Het is druk bij Fountain Paint Pot en we moeten dan ook naar een plekje voor de auto zoeken. Het weer is inmiddels een beetje opgeknapt, maar wij zijn toch wel één van de weinigen die hier in korte broek en t-shirt rond lopen. De fleechetruien en vesten zijn erg in hier! Het ziet er indrukwekkend uit, al die borrelende en spuitende kleine waterpartijen. Er worden natuurlijk weer erg veel foto’s en  video’s gemaakt. Dat wordt weer uitzoeken vanavond.

We vervolgen onze reis en stoppen bij Midway Geyser Basin, ook al weer zo’n prachtige omgeving. De geisers zijn allemaal omringd door lange loopbruggetjes, zodat je helemaal rondom het gebied kan lopen en alles goed kan zien. Het is inmiddels 13:00 uur en we eten een broodje op de parkeerplaats en gaan daarna weer verder.

Onze reis vervolgt langs Kepler Cascades, een enorme waterval, Biscuit Basin en Black Sand Basin, allemaal verschillende geisers, de één nog mooier en indrukwekkender dan de ander. We zijn op weg naar Old Faithful, de oudste (de naam zegt het al) geiser uit het park. Deze geiser spuit 1 keer in de 90 minuten en het water kan wel tot 60 meter hoog komen. Het is een drukte van jewelste en niet eenvoudig om een plaatsje voor de auto op de parkeerplaats te vinden. Uiteindelijk lukt het en als we naar de geiser toelopen zien we pas hoe druk het echt is. We zijn zeker net op tijd voor het ‘spuitmoment’, want duizenden mensen zitten allemaal op een soort tribune rondom de geiser te wachten. Gelijk als we er zijn begint de uitbarsting, dat is dus echt geluk hebben. Het is inderdaad indrukwekkend om te zien, al moet ik eerlijk zeggen dat ik wel eens een geiser heb gezien die nog hoger spoot. Na 1 minuut is de pret al weer voorbij, klappen de mensen om de geiser te bedanken en kunnen we weer verder. Wat een geluk hebben we, je zal maar 5 minuten later aankomen, dan kun je gewoon 90 minuten wachten.

Vervolgens gaan we naar West Thumb Geyser Basin, gelegen aan het enorme Yellowstone Lake. Veel geisers en een prachtig uitzicht over het meer. Een flinke wandeling in de inmiddels lekkere warme zon. Heerlijk gewoon.

Het is inmiddels al laat in de middag en we moeten nog langs een aantal, wat kleinere, geisers. Dus moeten we opschieten anders is deze dag ook al weer voorbij. Onderweg gaan we ook nog langs de waterval Upper Falls, een knoert van een waterval. Voordat we er naar toe lopen zien we een grote groep mensen in de voor de berg staan, met fototoestellen in de aanslag. Daar moet wat te zien zijn. Wij er uiteraard ook naar toe en ja wel hoor er staat Mule Dear lekker van het gras te smikkelen. We maken foto’s en lopen naar de waterval.

Het is een super waterval, die je alleen maar van de bovenkant kunt zien. Ondanks dat het hier al een beetje schemerig begint te worden, midden tussen de bergen, kunnen we mooie foto’s maken. Even later rijden we richting de uitgang, altijd nog zo’n 45 miles, want het is tijd om te gaan eten. In West Yellowstone hebben we een leuk restaurantje gezien en daar willen we op de verjaardag van Judith eten. Hopelijk is het eten er goed.

Onderweg naar de uitgang worden we nog een paar keer tot stoppen gedwongen omdat er een aantal wilde dieren te zien zijn. Bizons in grote groepen, maar ook een in het water staande Bull Elk en een paar Pronghornes. Uiteraard worden ze allemaal vastgelegd op de gevoelige plaat. Zo het zit er nu echt op in het park en als we even later in het restaurantje komen, zit deze helemaal vol. We kunnen buiten zitten, maar het is inmiddels behoorlijk afgekoeld dus dat doen we maar niet. Ook de wachttijd van 20 tot 25 minuten vinden we te gek, dus gaan we maar naar hetzelfde restaurant als gisteren.

Het eten is ook vandaag heerlijk, waarom zou je dan eigenlijk veranderen en de wijn smaakt ook nog eens prima. Morgen weer? Om 21:00 uur zijn we terug in de hotelkamer en merken we dat we best moe zijn. Lekker op bed liggen is het advies. Een beetje TV kijken, voorbereiden op morgen, foto’s en video’s klaarmaken en het reisverslag tikken. Helaas is het internet weer lekker traag en later op de avond helemaal ‘dawn’. Dat betekent weer dat er vertraging in het plaatsen van ons reisverslag zal optreden, het is wel zeker dat de video's later komen, maar we zijn het inmiddels wel gewend.

Niet te laat slapen, want morgen hebben we weer een nieuwe, lange, dag voor de boeg.

Goodnight.