Dag 7 vrijdag 26 januari 2018: De reis naar Te Anau

26 januari 2018 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Het is 06:00 uur en ik ontwaak langzaam. Het is gisteren best nog laat geworden, ik ben een hele tijd bezig geweest met de filmpjes. Ben er nog steeds niet helemaal uit hoe ik de films van de camera op mijn telefoon bij de andere films kan zetten. Vandaag ga ik er nog eens goed naar kijken. Judith is al wakker en bezig met wat dingen op te ruimen. Als ik aan het reisverslag van gisteren zit te werken belt Jordy via videobellen. Hij is bij mijn moeder (bijna 89 jaar oud) en ze wil even chatten! Mooi dat het allemaal zo kan.

Nadat het verslag is afgemaakt en ik weer een heerlijk ontbijtje heb gekregen van Judith, ga ik in de douche en pakken we de spullen in. We hebben vandaag een Dag 7 (14)reisdag want we gaan naar Te Anau. Het is zo'n 300 kilometer rijden en we hebben onderweg geen extra stops gepland. We willen op tijd in Te Anau zijn, want we moeten nog een excursie boeken naar de Milford Sound. Te Anau is een toeristische trekpleister waar ongeveer 1.800 mensen wonen. Het ligt aan de zuidoostelijke kant van het Te Anaumeer, welke het 2e grootste meer van Nieuw Zeeland is. Het is het voornaamste handelscentrum van Fjordland en er zijn bijna 4.000 bedden in diverse slaap- en eetgelegenheden. Het staat het meest bekend om de wereldberoemde Milford Sound en ligt op 118 kilometer afstand naar het noorden over de bijna al even beroemde Milford Sound Route. Die gaan we morgen doen. Het weer is bewolkt, een graad of 18. We moeten er volgens Judith rekening mee houden dat het vandaag wat frisser wordt dan de afgelopen dagen. Is niet erg, het is goed zo.

Om 09:15 uur vertrekken we uit Dunedin en beginnen met deze reisdag. We zullenDag 7 (1) vandaag niet veel foto's en filmpjes maken ben ik bang, want het is best een lange reis. Na zo'n 80 kilometer stoppen we in het plaatsje Balclutha en gaan een bak koffie drinken. Het is een heel leuk zaakje in een leuke winkelstraat. Voor de verandering neemt Judith maar wat lekkers bij de koffie. Het valt mij op dat de koffie hier in Nieuw Zeeland best lekker is, dat hebben we wel eens anders op vakantie meegemaakt.

Dag 7 (5)Na de koffie gaan we weer snel verder en rijden we door het prachtige landschap. Het weer begint al wel een beetje op te knappen, volgens de temperatuurmeter van de auto is de buitentemperatuur 21 graden. Dat is lekker! Onderweg stoppen we voor een lekkere, door Judith klaar gemaakte, lunch en maken wat foto's van de mooie omgeving. Volgens de routeplanner zijn we omstreeks 14:00 uur in Te Anau en dat is een mooie tijd. Kunnen we gelijk die excursie voor morgen boeken.

Om even voor 14:00 uur rijden we het plaatsje Te Anau binnen en gaan naar het centrum toe. Het is er erg gezellig en al snel hebben we de plaatselijke VVV gevonden. De excursie voor morgen is geboekt en we hebben ook nog een mooie korting gekregen omdat we van Go Rentals een pasje hebben gehad die recht geeft op korting bij bepaalde bezienswaardigheden. Dat is toch weer mooi mee genomen!

Een kilometer of 10 van Te Anau ligt de hostel waar we moeten overnachten. Het isDag 7 (13) een backpackers hostel genaamd Barnyard. We weten niet wat ons te wachten staat, hebben nog nooit in een hostel geslapen, dus zijn we best nieuwsgierig. Dit is wel één van de betere hostels in de omgeving, die nog tegen een redelijke prijs gehuurd kunnen worden. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 30 graden! Wat nou minder weer?

Bij de receptie worden we zeer gastvrij ontvangen door 2 Nederlandse jonge dames, die hier (tijdelijk) werken en wonen. De één is er bijna 1 jaar en gaat binnenkort op reis door Nieuw Zeeland en de andere is haar vervangster en zij blijft in ieder geval tot en met april 2018. De eigenaar van deze hostel is een Nederlandse, getrouwd met een Nieuw Zeelander.

Na een korte tekst en uitleg rijden we naar onze kamer. Het is een 'twee onder Dag 7 (9)één kap' huisje en ziet er best grappig uit. Het uitzicht is adembenemend mooi. Op zich een uitstekende plek om te vertoeven, we hebben ons ten onrechte druk gemaakt over wat ons te wachten stond. Dit vraagt om een paar mooie foto's. misschien wel vanavond terwijl de zon onder gaat. In ieder geval heb ik een kort filmpje gemaakt, zodat iedereen met eigen ogen kan zien hoe het er uit ziet. Ik probeer het zo snel mogelijk te plaatsen, maar dat hangt af van de snelheid, of beter gezegd de langzaamheid, van het internet hier.

Dag 7 (10)Nadat we onze spullen hebben uitgeladen rijden we terug naar het centrum en gaan een hapje eten bij eetgelegenheid The Ranch. Weer zo'n typisch Nieuw Zeelands leuk restaurantje, waar je voor een redelijke prijs heerlijk kunt eten. Uiteraard zijn er weer tal van gokautomaten aanwezig, waar driftig gebruik van wordt gemaakt. Dit is erg populair hier in Nieuw Zeeland! Na het eten slenteren we nog wat langs de winkels, kopen nog wat etenswaren voor morgen en gaan even heerlijk genieten van het mooie uitzicht bij het Te Anaumeer. Ook dit ziet er geweldig mooi uit.

Het is mooi geweest, we gaan terug naar onze hut. Daar schrijf ik het reisverslag van vandaag en zoek de foto's uit. Later gaan we naar de receptie waar we internet hebben om het verslag van vandaag, samen met de foto's, op ons reisblog te zetten. Vanavond later probeer ik nog wat filmpjes up te loaden, maar weet niet of dat gaat lukken. We zien het wel. Morgen hebben we een lange, mooie dag voor de boeg.

See you tomorrow. Same time, same place. Goodbye.

1. Richard Stolk:
    27 januari 2018
    Geweldig wederom en liefs vanaf Bali
    Richard