Het einde

15 februari 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Het einde 1Er is een einde gekomen aan een prachtige vakantie. We wilde graag een bijzondere reis maken vanwege ons 40-jarige huwelijk. Nou, dat is gelukt. De afgelopen weken hebben we door Nieuw Zeeland gereisd, eerst op het Zuidereiland en daarna op het Noordereiland. In deze bijna 4 weken hebben we een goed beeld gekregen van dit geweldig mooie land. We Het einde 2hebben in totaal ruim 4.000 kilometer afgelegd, hebben in 12 verschillende hotels/motels/(backpackers)lodges/cottage overnacht, verschillende excursies gevolgd, ontzettend veel mooie plekken bekeken, geweldige routes gereden en veel, heel veel restaurants en cafés bezocht. Het is allemaal teveel om op te noemen.

Het einde 3Nieuw Zeeland is een prachtig land, misschien wel het mooiste land welke we ooit (en dat zijn er best veel, vind ik) hebben bezocht. Het land is zo'n 6 keer zo groot als Nederland, alleen wonen er maar een derde van het aantal inwoners in Nederland. Dat maakt dat het land enorm veel ruimte heeft. De inwoners van Nieuw Zeeland zijn zeer vriendelijke en behulpzame mensen, of het nu gaat om mensen waar je overnacht of gewoon iemand op straat, ze zijn allemaal even attent.

Het einde 6Een groot gedeelte van de inwoners heeft een boerenbedrijf, waarbij ze de beschikking hebben over zeer grote landerijen. Het houden van koeien en schapen komt misschien wel het meeste voor. Overal waar je komt rijden tracktors (en niet van die kleintjes ook) op de weg. De grote stukken grond worden afgescheiden door grote, dikke rijen met bomen/struiken, van wel 10 meter hoog en een paar meter dik. Zoals wij een coniferenhaag als afscheidingHet einde 5 hebben tussen onze tuinen, zo hebben zij hun landerijen afgeschermd. De huizen van de boeren zijn groot, meestal van hout en allemaal gelijkvloers. In de dorpen hebben mensen over het algemeen houten huizen of huizen van kunststof. De huizen zijn slecht onderhouden. Misschien komt het door het weer, maar overal zie je dat de verf van de huizen is afgebladderd of dat er groene aanslag aan de wanden zit. Er staan ook best veel huizen leeg. De mensen hebben grote tuinen, die bijna allemaal voorzien is van gras, met een beperkt aantal bomen, planten en bloemen.

De wegen in Nieuw Zeeland zijn goed, maar het zijn vrijwel alleen maar wegen met Het einde 7twee rijbanen. Vergelijk het maar met de provinciale wegen in Nederland. Alleen in de grote steden heb je meerdere rijbanen. Het is er niet zo druk, soms kom je geen enkele auto in bijvoorbeeld 5 kilometer tegen. De maximum snelheid bedraagt 100 kilometer en de meeste weggebruikers houden zich er aan. Op sommige delen van de rijbanen is een inhaalstrook aanwezig om bijvoorbeeld het vrachtverkeer in te halen. De weg loopt dwars door Het einde 8de prachtige natuur heen, dus het allerminst saai om er op te rijden. Met name in de bergen heb je veel plaatsen waar je een brug over moet en die is beschikbaar voor 1 auto tegelijk. Iedereen moet op zijn beurt wachten. Op borden staat aangegeven wie er voorrang heeft. Ook is er veel vrachtverkeer en dat zijn over het algemeen genomen allemaal grote vrachtwagens met een aanhanger. Deze denderen met maximale snelheid over de weg. Bij rotondes wacht iedereen op zijn beurt om te gaan rijden, heel gedisciplineerd. Ook fietsers, en die zijn er best veel, maken gebruik van dezelfde weg. Fietspaden heb ik niet gezien.

De infrastructuur is dus prima, maar wél is het zo dat er op heel veel plaatsen Het einde 16gewerkt wordt aan de weg Hierdoor moet de snelheid worden teruggebracht tot 30 of 50 kilometer. Opvallend daarbij is dat bij die werkzaamheden vaak een wegwerker staat met een bord 'go of stop', die uiterst vriendelijk naar je zwaait en lacht als je begint bij de wegonderbreking en als het afgelopen is. Dat zie ik in Nederland nog niet zo snel gebeuren. De benzine kost ongeveer € 1,30 per liter en benzinepompstations zijn er niet overal. Uiteraard in de grotere plaatsen ruim voldoende, maar onderweg kan het voorkomen dat je maar een enkele pomp tegen komt. Onze stelregel was dan ook: iedere dag als we naar een nieuwe overnachtingsplaats moesten, reden we met een volle tank weg.

Het einde 11De hotels, motels, en dergelijke zijn meestal gedateerd en vaak met een gedeelde badkamer. Ze zijn schoon, maar voor een moderne, flinke kamer moet je fors in de buidel tasten. Bedragen van € 200,- per nacht is geen uitzondering voor een normaal hotel. Het is maar zelden dat er een (eenvoudig) ontbijt bij de prijs inbegrepen is. Er zijn erg veel bed & breakfast plaatsen en bijzonder veel overnachtingsplekken voor backpackers. Met z'n vieren of zessen op een slaapzaal is een stuk goedkoper overnachten, maar dan ben je toch nog wel zo'n € 20,- tot € 40,- per nacht kwijt. Wij Het einde 12hebben gemiddeld zo'n € 85,- per nacht betaald voor een overnachting en dat is volledig te danken aan het enorme speurwerk op het internet van Judith. Zij regelt dat altijd en slaagt er ieder jaar weer in om goede, betaalbare overnachtingen (meestal via Booking.com) te boeken. Hoe het met de kampeergelegenheden zit weet ik niet, maar er zijn ontzettend veel campers op de weg. Je mag op bepaalde openbare plaatsen vrij overnachten, maar een plek op een grasveldje (een soort camping) stelt niet erg veel voor (behalve bij de parken van Top 10 Holiday Parcs), moet gewoon betaald worden.

De internet voorzieningen in Nieuw Zeeland zijn eigenlijk niet best, de snelheid is Het einde 15dramatisch. Terwijl je in de grotere steden bij de telefooncellen gratis wifi kunt gebruiken. Al onze locaties hadden internet, sommige alleen in het centrale gedeelte, en was er wifi. We hebben slechts bij 2 locaties een acceptabele snelheid gehad. Het uploaden van een filmpje van zo'n 3 minuten kostte soms meer dan 1 1/2 uur. Daarbij krijg je vrijwel overal een voucher voor gratis wifi tot maximaal 1 GB gebruik. Heb je meer nodig dan kun je een nieuwe voucher krijgen of kopen, afhankelijk van de plek waar je bent. Ook cafés en restaurant werken vrijwel allemaal met vouchers, maar dan van 100 of 250 MB, wat voor het ophalen van mail of iets dergelijks meer dan genoeg is. Ook daar is de snelheid zeer beperkt.

Het eten en drinken in de cafés, restaurant en bars is vergelijkbaar met de prijzen in Het einde 14Nederland. We hebben, op een enkele keer daar gelaten, de gehele vakantie uitstekend gegeten. De koffie is goed, waarbij het bijzonder is dat gebak of iets anders bij de koffie door de eigenaar van de zaak zelf wordt gemaakt. Iedere dag worden taartjes, scones en koeken vers gebakken. De keuken bevind zich achter de ruimte van de toonbank en is voor iedereen te zien.

Ook tijdens deze vakantie hebben we een reisblog bijgehouden, dit is inmiddels een soort traditie geworden. Er zijn 29 verhalen geplaatst en er zijn honderden foto's en tientallen filmpjes op gezet. Soms was het niet mogelijk om iedere dag het reisverslag met de bijbehorende foto's en filmpjes up te loaden en dat is natuurlijk jammer. Met name de filmpjes hebben veel vertraging bezorgd. Het laatste filmpje heb ik zojuist online gezet.

Het einde 17Van verschillende mensen hebben we reacties ontvangen en dat hebben we erg leuk gevonden. Het schrijven van ons reisverhaal doen we voor onszelf, maar het is natuurlijk wel zo prettig als ook anderen het leuk vinden om het te lezen. Met dit stuk is een einde gekomen aan deze reisblog. Wij hebben het leuk gevonden om het te maken.

Groetjes, Nico & Judith

1. Astrid:
    15 februari 2018
    Nou vond het super om jullie verhalen te lezen! Goed beeld gekregen van nieuw zeeland!! Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn!Xx
  2. Richard Stolk:
    15 februari 2018
    Heb elke keer weer genoten van Julie belevenissen en steeds weer uitgekeken naar een nieuw verslag. Wat een werk en petje af. Xxx Richard
  3. Laura en Fred:
    15 februari 2018
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn!
  4. Edith Tan:
    16 februari 2018
    Jullie jubileum had niet mooier gevierd kunnen worden.
    Een werkelijk schitterend land. Een herinnering voor het leven.
    Ben benieuwd naar jullie foto boek. ⚘😘