Dag 27 donderdag 15 februari 2018: De laatste dag

15 februari 2018 - Spijkenisse, Nederland

De laatste dag van onze vakantie is aangebroken. En, dat is alleen nog maar het gedeelte van de reis terug. Nadat ik het reisverslag van gisteren heb afgesloten hebben we nog wat gewandeld op het vliegveld van Singapore. Nog even lekker de benen strekken voordat het 2e deel van de terugreis gaat beginnen. Dat wordt weer een lange zit, want het duurt ruim 12 uur voordat we in Amsterdam zijn. Vanaf 22:55 uur kunnen we boarden en om 23:55 uur vliegen we weg.

Het vliegtuig, een Airbus A350-900, zit helemaal vol, alle 253 stoelen zijn bezet. We zitten dus net zoals op de heenreis met z'n drieën naast elkaar en dat is jammer. Aan het gangpad zit een jongeman en die moet van zijn plaats af als wij even uit onze stoel willen. Het is niet anders. Er blijkt een probleem te zijn met één van de Dag 27 (1)bagagekleppen boven de stoelen. Er zit wat tussen, zodat hij alleen nog maar een klein stukje open kan. Twee stewardessen proberen het probleem te verhelpen, maar dat lukt niet. Ook  twee stewards lukt het niet, zodat er een monteur moet komen. Even later komen er twee monteurs aan. Helaas ook hun lukt het niet. Nog maar 2 monteurs er bij en met z'n vieren doen ze hun uiterste best, maar het lukt niet. Het is het bagagerek van  het vliegtuig, waarin emergency spullen zitten, dus kunnen we niet weg. Als een vijfde monteur komt, lukt het hem en de klep gaat open. Al met al heeft deze operatie 40 minuten geduurd, waardoor we dus vertraagd weg gaan. De captain geeft aan dat we, ondanks deze vertraging, op de geplande tijd in Amsterdam zullen zijn. Gelukkig, we zijn weg.

Met een snelheid van ruim 900 kilometer per uur vliegen we op een hoogte van Dag 27 (5)12.000 meter naar Amsterdam. De afstand is 10.770 kilometer en de totale vliegtijd is 12:45 uur. Deze Airbus is weliswaar een stuk kleiner, lengte toestel 66,8 meter en lengte van de vleugels 64,8 meter, maar qua snelheid doet het niet veel onder dan zijn grotere broer de A380-800.

We zitten nog maar net in de lucht of we gaan eten. Het eten in het vliegtuig is steeds uitstekend, zo ook deze keer. Omdat de tijd in Nederland 7 uur eerder is Dag 27 (4)vliegen we gunstig in de tijd mee. Dat scheelt waarschijnlijk een jetlag. Na het eten gaan de lichten uit en gaan we proberen te slapen. Het is natuurlijk niet zo comfortabel, maar we kunnen best aardig onderuit en het duurt dan ook niet lang voordat we slapen. Judith is al in diepe rust, die heeft waarschijnlijk een pilletje genomen, maar ik ben steeds even wakker.

De vlucht verloopt verre van rustig, het is kennelijk erg slecht weer. Het vliegtuig gaat verschillende keren behoorlijk te keer en de hele nacht moeten we onze gordels omhouden. Aan verzorging aan boord ontbreekt het niets, je kunt van allerlei snacks, broodjes, drinken of fruit pakken. Dat is uitstekend geregeld bij Singapore Airlines.

Zo'n twee uur voor de aankomst in Amsterdam wordt het ontbijt gebracht. Het ziet Dag 27 (3)er weer prima uit, scrambeld eggs, worst, tomaat en aardappels, yoghurt, broodje, jam, fruit, thee en jus 'd orange. We gaan er nog maar een keer van genieten, want het zit er nu echt bijna op. De stewardessen brengen in no-time het ontbijt rond, dat zijn zij natuurlijk gewend. Maar het is toch goed om te zien hoe geolied deze machine draait. Een hoop mensen hebben wel wat te vragen, willen wat anders of iets dergelijks. Maar iedereen krijgt een glimlach.

Dag 27 (2)Het vliegtuig land om 06:25 uur, zelfs een beetje eerder dan gepland. Om 06:45 uur lopen we naar de bagageband om op onze reistassen te wachten. De doorgang bij de douane is bijzonder vlot verlopen, waarschijnlijk door de vele elektronische doorgangen, door het zelf scannen van je paspoort. Prima geregeld. De reistassen zijn er ook vrij vlot en zwager Alex staat al op ons te wachten. Het is een klein stukje lopen naar de auto, dat vinden wij niet erg na 12:30 uur zitten, de tassen en koffers gaan in de kofferbak en precies een uur nadat we geland zijn rijden we weg, op weg naar huis. Het is nu echt afgelopen.

We are home again!

1. Edith Tan:
    15 februari 2018
    Welkom terug. We hebben genoten van jullie verhalen.
  2. De oude buur:
    15 februari 2018
    Nou nou de buuf kijkt niet zo vrolijk, tja je bent weer terug in het altijd natte Nederland !!