Dag 26 woensdag 14 februari 2018: De terugreis begint

14 februari 2018 - Singapore, Singapore

Dag 26 (1)De wekker gaat om 07:00 uur, het is de hoogste tijd om op te staan. We hebben slecht geslapen, misschien door de spanning voor de lange reis die we voor de boeg hebben of misschien gewoon omdat het bed erg hard is. Of kwam het omdat het Valentijnsdag is vandaag? Wie zal het zeggen! Gisterenavond hebben we de koffers al gepakt, dus erg veel valt er niet te doen. Na de douche gaan de toilettassen in de grote tas en dan is alles ingepakt. Alle bagage past precies in de kofferbak van de auto. Ik maak nog een filmpje van de mooie cottage waar we in zitten en dan rijden we om even na 09:00 uur van ons laatste overnachtingsadres weg.

De rit naar het vliegveld is niet zo ver, een klein half uurtje rijden. Het is erg druk op de weg, wat we niet meer gewend zijn, dus moeten we extra opletten. Het is lang Dag 26 (3)geleden dat we op een driebaansweg hebben gereden, volgens mij alleen maar in Wellington, maar hier in Auckland hebben ze die. Ook dat is weer even extra opletten. De Nieuw Zeelandse TomTom wijst ons de weg, maar loods naar de plek waar je mensen kunt afzetten die met het vliegtuig mee moeten. Niet helemaal goed dus. We gaan gewoon op goed geluk op zoek naar Go Rental om de huurauto in te leveren. Ook moeten we de auto nog even aftanken. Binnen een paar minuten hebben we Go Rental gevonden en komen we langs een benzinestation. Dat gaat lekker vlot. De man van het verhuurbedrijf staat ons al op te wachten en voor dat we er erg in hebben is de auto gecontroleerd op schade en dergelijke. "Goodmorning sir, how is your day? En "Is the car okay, no problems?" zegt en vraagt de man. "Yes, yes, everything allright", zeg ik tegen hem. Hij steekt zijn duim omhoog, zegt "your finisht" en wijst ons naar de plaats waar we op de shuttlebus kunnen wachten. De auto gaat alvast de garage in, waarschijnlijk voor een schoonmaakbeurt, wat ook wel nodig is.

Binnen 10 minuten komt de shuttlebus van Go Rental ons ophalen en weer 10 Dag 26 (4)minuten later staan we in de vertrekhal van het vliegveld van Auckland. Het is pas even na tienen, we gaan om 13;30 uur pas vliegen, maar we kunnen de bagage al afgeven bij de vele balies van Singapore Airlines. Binnen 10 minuten staan we met de instapkaarten in ons hand en alleen nog de handbagage bij de douane. Daar vind een zorgvuldige controle plaats, ze zijn hier heel secuur met controleren, even later zijn we door de douane heen. Helaas moest het koffertje van Judith open, ze hadden iets gezien kennelijk. Inderdaad, het klopte. Per ongeluk hadden we een flesje met handcrème in de handbagage gedaan en dat was net iets meer dan 100 milliliter vloeistof. Pech, flesje weg. Het mag niet mee en het flesje wordt weggegooid. Ondanks dat ik het begrijp vind ik het wel een beetje ver gaan. Een dichte fles handcrème! Nou ja, we hadden het kunnen weten en in één van de grote reistassen moeten doen.

De gate waar we moeten zijn is nog niet bekend, dat vermelden ze hier pas een Dag 26 (5)minuut of vijf voordat deze open gaat, dus moet je de borden in de gaten houden. Na een bak koffie en een chocoladecroissant gaan we nog even naar de winkels en vervolgens, inmiddels is bekend welke gate we moeten hebben, lopen we naar gate 16 waar we gelijk kunnen boarden.

Dag 26 (9)Het is een Airbus A380-800, met twee verdiepingen en we zitten in het 'upperdeck'. Dit is voor ons de eerste keer dat we met zo'n vliegtuig vliegen, dus weten we niet hoe het er uit zal zien. Eergisteren hebben we al ingecheckt en we weten dat we met z'n tweeën naast elkaar zitten in een tweezitter. Dan hebben we in ieder geval geen last van een andere, vreemde passagier. Het vliegtuig ziet er perfect uit. Het aantal stoelen is 441, verdeeld over twee verdiepingen, en het vliegtuig is 72,7 meter lang en heeft een vleugelwijdte van 79,8 meter. Een joekel van een vliegtuig dus. In totaal lopen er 24 stewards en stewardessen rond om de passagiers te bedienen.

We worden, zoals gewoonlijk bij Singapore Airlines, heel vriendelijk welkom aan boord geheten en nadat iedereen binnen is gaan we om 13:30 uur naar de startbaan. Het vliegtuig zit niet vol, er zijn behoorlijk wat lege stoelen, dus kan er volop geruild worden van plaats. Zo kunnen twee Nederlandse vrouwen van een tweezitter naar een vierzitter verkassen en hebben ze dus enorm veel ruimte. Ze kunnen zelfs gaan liggen, wat er ook eentje vrijwel na de start doet. Wij hebben met z'n tweeën ook voldoende ruimte, dus hebben zeker geen klagen.

Een kleine 10 minuten later dan gepland gaan we de lucht in en zodra de lampjes Dag 26 (11)'fasten seatbelts' uit zijn, krijgen we nootjes en drinken. Even later wordt het warm eten geserveerd. Ze zijn bijzonder ruim met uitdelen van drinken en dergelijke en je kunt bijna alles krijgen, van cola tot rode wijn of jus 'd orange tot whisky. Allemaal prima geregeld. De Airbus vliegt op een hoogte van 12.500 meter met een snelheid van 990 kilometer per uur richting Singapore. De afstand bedraagt 8.769 kilometer.

Dag 26 (12)Tijdens het vliegen merk je totaal niet dat je hoger zit dan normaal gesproken. Het enige waar je het aan ziet is dat je wat hoger boven de vleugels zit. De vlucht duurt bijna 10:00 uur voordat we in Singapore zijn en het is hier 5 uur later dan in Singapore. Als alles volgens planning verloopt komen rond 18:30 uur (11:30 uur Nederlandse tijd) aan op het vliegveld van Singapore. Daar moeten we bijna 5 uur wachten. Kunnen we even de benen strekken en gaan we proberen om het reisverslag van vandaag met de foto's te posten. Het is belangrijk dat we in het eerste deel van de reis nog niet gaan slapen, dat kunnen we beter tijdens het tweede deel doen. Dan zitten we gelijk in het goede ritme van Nederland.

Ondanks dat we iets later dan gepland zijn vertrokken uit Auckland komen we op Dag 26 (13)tijd aan bij de luchthaven van Singapore. Helaas is het erg druk in de lucht en moeten we een beetje rondvliegen boven de luchthaven. Uiteindelijk om 19:05 uur zet de piloot de Airbus aan de grond. De koffers zijn weer doorgelabeld, dus kunnen we met onze handbagage gaan winkelen. Op Singapore Airport is niet veel veranderd sinds 3 1/2 week geleden, hooguit is de aankleding wat aangepast.

Take care, we are flying home.

1. Laura en Fred:
    14 februari 2018
    Het was weer super leuk om jullie te volgen. het eerste deel zit erop. Over 1 uur aan het laatste stuk op naar het koude kikkerland. Goede vlucht en tot snel.
    Liefs Laura en Fred