Dag 25 dinsdag 13 februari 2018: Op weg naar Auckland

13 februari 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Dag 25 (1)Goedemorgen, het is 07:30 uur en tijd om op te staan. Vandaag vertrekken we richting Auckland om daar onze laatste overnachting in Nieuw Zeeland tijdens deze geweldige vakantie door te brengen. Het weer is niet best, het regent een beetje en de lucht ziet er erg somber uit. De temperatuur is wel lekker, maar die regen. Jammer, want we gaan onderweg naar onze laatste uitstapje namelijk Hobbitton. Hier is de film The Hobbit opgenomen en het schijnt een hele attractie te zijn om naar te gaan kijken. Het ontbijt is zoals altijd weer prima geregeld en om 09:00 uur laden we de auto in, leveren de sleutel van onze kamer in en gaan rijden.

We stoppen bij het tankstation om te tanken en nemen ook bij de supermarkt nog wat laatste boodschappen mee. Ook gaan we even bij een 'dollar shop', daar wordt alles voor een paar dollar verkocht, een paraplu kopen. Die hebben we vandaag voor de laatste dag nog wel nodig, vrees ik. Het woord laatste zal in dit reisverslag wel vaker voorkomen want de rondreis is bijna afgelopen.

Na 80 kilometer komen we in Hobbitton aan. We hebben tickets gekocht bij de I-site Dag 25 (3)en we moeten om 11:00 uur met de excursie mee. Een kwartier voor tijd moeten we ons melden. Keurig op tijd, zelfs een beetje te vroeg, zijn we bij de ingang en kan wat ons betreft de laatste excursie van deze vakantie beginnen. Het regent nu al een stuk harder, dus die paraplu gaat van pas komen. Omdat we vroeg zijn drinken we eerst koffie met wat lekkers. De koffie en een scone met kaas vallen allebei erg tegen. Dat gaat niet goed, slecht weer, slechte koffie en slechte scone. Ondanks het slechte weer is het best druk. Na even in de shop te zijn gaan kijken gaan we in de rij staan voor de bus, die ons naar de filmset zal brengen.

Dag 25 (8)Hobbitton, hier loop je het echte landschap van Middle Earth binnen tijdens een wandeltocht door de Hobbiton-filmset, waar je een kijkje achter de schermen krijgt bij 'The Lord of the Rings' en 'The Hobbit'. We nemen even pauze bij de Green Dragon Inn voor een ontwerp van Hobbit Southfarthing en kijken naar de opmerkelijke details die Hobbiton tot leven Dag 25 (9)bracht op het scherm. Onder begeleiding van een gids bezoeken we de plaatsen waar belangrijke scènes zijn gemaakt. Het is een groep van zo'n 40 personen, met een behoorlijk aantal Chinezen er bij. De Hobbiton-filmset is een ervaring van 2 uur om de zintuigen van bezoekers van over de hele wereld te prikkelen. Deze volledig begeleide wandeling laat de gasten merken dat ze worden overspoeld door de bezienswaardigheden, geuren, geluiden en smaken van The Shire, het huis van de Hobbits, zoals te zien in The Lord of the Rings en The Hobbit Trilogies.

Dag 25 (13)Met een bus vol toeristen rijden we door het prachtige landschap van eigenaar Russel Alexander. De man is nog steeds eigenaar van de grond, hij heeft het inmiddels overgedaan aan zijn zoon. Later tijdens de tour hoorden we dat de schapen van deze boer niet door de auditie zijn gekomen, ze zagen er te modern uit. Vanuit Schotland zijn bepaalde bruine schapen ingevlogen. Ook is er een asfalt weggetje aangelegd door zijn land, om alle vrachtwagens met filmmateriaal te kunnen vervoeren. 300 vrachtwagens op 1 dag is het maximum geweest. In totaal draaiden er 500 mensen op deze set.

In de bus worden we via televisiebeelden toegesproken door de regisseur van The Dag 25 (16)Hobbit en de eigenaar. Vanaf het moment dat het beeldscherm in de bus waarmee je naar de filmlocatie wordt gebracht, begint met beeld en geluid uit de film zit je in een andere wereld. Het Hobbitdorp wordt zo onderhouden dat je denkt dat er echt hobbits wonen, was aan de waslijn, rook uit de schoorsteentjes, moestuintjes liggen er mooi bij en overal bloeiende planten. De gids deed de uitleg erg leuk en er was voldoende tijd om foto's te maken.

Dag 25 (19)De oppervlakte bedraagt totaal 1.250 hectare en het dorp wordt permanent onderhouden door 5 tuinmannen. Ze hebben er een volledige dagtaak aan, maar het brengt hun dus ook bijzonder veel op. Russel is Multi-miljonair. Peter Jackson, de regisseur, heeft het landgoed ontdekt toen hij er met een helikopter overheen vloog. Dat was de perfecte plek voor de films, alleen was de infrastructuur van dien aard dat alles aangelegd moest worden, voordat er ook maar 1 minuut gefilmd kon worden. Het was een hele klus om alle huisjes en dergelijke te maken, er werkten honderden mensen aan om het af te krijgen.

We hebben veel last van de Chinezen, want die dringen overal voor, nemen enorm Dag 25 (15)de tijd om te gaan poseren bij ieder huisje of attribuut. Ook lopen ze dwars door perken en over het gras heen, terwijl vooraf duidelijk is aangegeven dat je alleen op de paden mag lopen. Hun gedrag irriteert ons, en ook de anderen, bijzonder. Samen met het slechte weer wordt het er niet leuker op. We moeten ze maar negeren en gaan gewoon verder.

Dag 25 (20)De buitengewone aanhang die de films hebben vergaard, heeft ertoe geleid dat deze tour een must-see is als je in Nieuw-Zeeland bent. De Hobbiton-filmset is de enige set die intact blijft van de trilogieën. Hierdoor kunnen we ons volledig onderdompelen in de wonderen van The Shire. We krijgen een 'once in a lifetime' kans om de iconische film in zijn volle glorie te zien ondergaan; van het wandelen door de paden van The Shire tot het zien van de ondergedompelde Hobbit Holes die op de glooiende heuvels liggen. We worden rond de 12-acre set gebracht: gaan voorbij Hobbit Holes, de Mill en naar de wereldberoemde Green Dragon Inn, waar we een gratis, exclusieve Hobbit Southfarthing drank krijgen om ons eigen Midden- Earth -avontuur te beleven.

De gids is een leuke jonge dame, die haar uiterste best doet om de Chinezen een beetje in bedwang te houden. Na het bezoek aan de Green Dragon Inn moeten we Dag 25 (22) om 12:35 uur weer verzamelen voor het laatste stukje wandelen, richting de bus. Uiteraard moeten we op de groep Chinezen wachten, want die zitten nog uitgebreid wat te drinken en waarschijnlijk hun honderden foto's te bekijken of ze er wel leuk genoeg op staan. Deze wandeling duurde duurt 2 uur, inclusief vervoer van en naar de filmset, maar het is eigenlijk voorbij voordat je het weet. Het is natuurlijk ongelooflijk jammer dat het weer zo slecht was, maar we hebben er (zeker Judith) volop van genoten en hadden het niet willen missen. Ook voor een 'niet Hobbit en Lord of the Rings fanaat' als ik was het bijzonder leuk.

Dag 25 (25)Om 13:00 uur zijn we weer bij de auto en gaan we naar het nabij gelegen plaatsje Matamata. Daar werden we op geattendeerd door de ober die in Osteria werkte in Ohakune, waar we 2 keer heerlijk gegeten hebben. Ook in Matamata zit een zaak van Osteria, dus gaan we daar lekker tussen de middag warm eten. Het eten is net zo goed, volgens Judith zelfs beter, dan het eten in Ohakune. Na de maaltijd lopen we nog wat door de winkelstraat, het stelt allemaal niet zo veel voor, maar is toch leuk om even wat langs te slenteren. Het regent nog steeds, maar we kunnen vrijwel overal onder een afdak lopen. Dat valt dus mee.

Na een half uur gaan we verder en beginnen we aan het laatste stuk van 130 Dag 25 (26)kilometer Nieuw Zeelands asfalt richting Auckland. Op zo'n 16 kilometer van het vliegveld vandaag hebben we een cottage gevonden en die ziet er bij aankomst uitstekend uit. Een modern ingericht privéhuisje, met een mooie woonkamer, open keuken, ruime badkamer en grote slaapkamer. Uitstekend geregeld door Judith! De auto wordt helemaal leeg gehaald en nadat we een kop thee hebben gedronken gaan we de reistassen inpakken en de koffertjes klaar maken voor de terug reis. Dit is immers onze laatste overnachting in Nieuw Zeeland.

Het is altijd zo gebeurt, maar je moet het wel even doen. En iedere keer schrikken we van de hoeveelheid spullen welke we bij ons hebben. Een aantal lange broeken gaan zo weer schoon mee terug, niet gedragen. Alleen bij het bezoek aan de pinguïns in Dunedin heb ik een lange broek aangehad, dus eigenlijk mogen we niet klagen. Blijft wel dat het jammer is dat de laatste dagen van onze vakantie werd beheerst door regen. Helaas, maar dat hebben we niet in de hand.

Het reisverslag van onze laatste dag in Nieuw Zeeland wordt geschreven en de foto's en filmpjes worden verwerkt. We gaan maar niet te laat naar bed, morgen wordt een drukke dag. Vóór 10:30 uur moeten we onze huurauto inleveren bij Go Rental en om 13:30 uur gaat het vliegtuig van Singapore Airlines van start richting Singapore.

It was a nice, but rainy day! Sleep well.

1. Richard Stolk:
    13 februari 2018
    Lieve Judith en Nico en wat heb ik genoten van jullie avontuur. Liet julie al weten dat de herinneringen van mijn reis naar NZ in 2012 weer levendig zijn geworden. Als ik eind vd maand weer in Nederland ben dan ga ik jullie verslag weer eens lezen. Liefs uit Indonesië van Richard
  2. Edith Tan:
    13 februari 2018
    We hebben allemaal weer genoten van jullie reis verslagen en zo een goede indruk gekregen van dit prachtige land.
    Voor jullie een reis om nooit meer te vergeten, jammer dat de tijd zo snel gaat hoewel je daar volgens mij niet snel uitgekeken raakt.
    Een goede reis terug en tot ziens.
  3. Laura en Fred:
    13 februari 2018
    Goede reis terug! Tot zondag!