Dag 17 maandag 5 februari 2018: Verder naar Picton

5 februari 2018 - Picton, Nieuw-Zeeland

Het is nog vroeg als we allebei al wakker zijn, pas 06:45 uur! Judith gaat er uit, Dag 17 (1)maar ik blijf nog even liggen. Vandaag vertrekken we uit Kaikoura, waar we 2 dagen hebben genoten. Nog steeds zijn we enthousiast over de walvis die we gisteren hebben gezien. Een aantal van de  vele filmpjes hebben we al gezien, maar het zijn er zoveel dat het erg veel tijd kost om ze uit te zoeken. Judith gaat even naar buiten om een foto te maken van één van onze overburen hoe die overnacht hebben. Ook ik heb zoiets nog nooit gezien. Op de auto een imperiaal met daarop een tent gemonteerd. Je slaapt dus op het dak van de auto. Dat bereik je met een trappetje! Je moet er maar opkomen om zoiets te bedenken.

We gaan vandaag weer verder op reis en gaan naar onze laatste stop op het Dag 17 (2)Zuidereiland. Het is niet ver rijden, dus hoeven we ook niet zo erg vroeg weg. Na een douche en een ontbijtje, samen met Judith gemaakt, ga ik aan de slag met het reisverslag van gisteren. Gisterenavond ben ik nog lang bezig geweest met de filmpjes en daar door heb ik het reisverslag niet meer af kunnen maken. Als alles ingepakt is maak ik het reisverslag af, zoek snel wat foto's er bij en plaats het op het reisblog. De bijbehorende film doe ik vanmiddag wel maken.

Om 10:00 uur leveren we de sleutel in en gaan op pad. Eerst even tanken en boodschappen doen, maar dan gaan we echt op weg naar Picton. Het is maar zo'n Dag 17 (3)150 kilometer rijden en gelukkig is de weg langs de kust open, anders moeten we 300 kilometer omrijden! In november 2016 was er in de omgeving Kaikoura een flinke aardbeving, 7.8 op de schaal van richter. Er werd voor de hele oostkust van Nieuw Zeeland een tsunami waarschuwing afgegeven, zo heftig was het. Over het hele land werden meldingen gemaakt van stroomuitval en telefoonstoringen. De omgeving aan de kust werd behoorlijk verwoest en met name de korte weg van Kaikoura richting Picton moest het ontzien. Sinds deze gebeurtenis wordt met man en macht gewerkt om de wegen weer toegankelijk te maken. Dit gebeurt sinds een aantal weken vooral 's nachts. Daardoor is het mogelijk dat de weg overdag gewoon gebruikt kan worden.

Er zijn langs de eerste 100 kilometer ontzettend veel plaatsen waar gewerkt wordt. Dag 17 (9)Er snel kun je er dus niet rijden, maar het is veel korter dan de weg er omheen, dus nemen we dat voor lief. Omdat er op sommige stukken maar 1 auto kan rijden staan er onderweg mannen en vrouwen, met van die borden go of stop, het verkeer te regelen. Hoe het mogelijk is weet ik niet maar de meeste van deze mensen zwaaien je vriendelijk toe als je voorbij mag rijden. En zo leuk is hun werk nou toch ook weer niet!

Zo ongeveer halverwege stoppen we bij een 'wegrestaurant' genaamd The Store. Dag 17 (5)We gaan even lekker koffie drinken en wat lekkers eten. Een leuk zaakje, met een mooie plek vlak aan de zee. De eigenaar heeft een speciale kruidentuin en de kruiden gebruikt hij in zijn eigen gemaakte voedselwaar, welke in het restaurant wordt verkocht. Als we weer weg gaan komen we een bijzondere fietswagen tegen. We zijn die een paar dagen geleden al voorbij gereden en eergisteren stonden ze op dezelfde overnachtingsplek als wij op het Top 10 park in Kaikoura. Ze gaan ook naar het Noordereiland, net als wij. Het is een soort vierpersoons fiets, met zonnecellen op het dak. Zo is het mogelijk dat het een soort elektrische fiets is geworden. De eigenaar is blind/slechtziend en reist met zijn partner en nog een jongeman, misschien een zoon.

We vervolgen onze weg en stoppen in het plaatsje Blendheim, zo'n 26 kilometer Dag 17 (10)van Picton vandaan. Het is een leuk klein stadje, met leuke winkeltjes. Het weer is lekker (22 graden en een zonnetje) en het ziet er allemaal heel gezellig uit. We nemen er gelijk een lekkere warme lunch, dan hoeven we straks niet meer op zoek voor een warme maaltijd. Na 2 1/2 uur rijden we het laatste stukje door naar Picton, waar we om 16:30 uur ons nieuwe onderkomen Admirals Lodge B&B binnen lopen. Een oud pand met 12 kamers. De indeling van de kamers is antiek, maar ziet er verder prima uit. We blijven hier 3 nachten.

Dag 17 (15)Na eerst het filmpje van gisteren online gezet te hebben gaan we een stukje wandelen door het plaatsje en lopen naar de haven. Daar is de plek waar we donderdag aan boord moeten van één van de boten van InterIslander, om de oversteek te maken naar het Noordereiland. In de verte zien we de boot al liggen en de auto's voor een nieuwe afvaart rijden al aan boord. Zo hebben we gelijk even onderzocht waar we precies moeten zijn als we zelf aan boord moeten.

Het haventje ziet er erg leuk uit en er liggen een paar mooie boten. Rondom de Dag 17 (13)haven zijn een aantal barretjes en restaurantjes gevestigd. Bij één van de barretjes drinken we een glaasje en gaan daarna richting onze kamer. Het begint al best een beetje fris te worden. Zeker als je in de haven rondloopt, want er staat een stevige bries en af en toe verdwijnt de zon achter de wolken. Op de kamer gekomen eten we een lekker broodje en gaan heerlijk ontspannen. Het was een rustig dagje en dat mag ook wel een keer. Morgen gaan we de Queens Charlotte drive doen, een lange route door de prachtige omgeving. Wordt vervolgd dus.

Take care and see you tomorrow again.